zaterdag 29 december 2012

Hoeden in het Rood-Zwart

Vandaag zijn deze twee hoeden opgehaald. Ik heb ze gemaakt voor twee dames die ze willen dragen tijdens hun optredens.
Gelukkig waren ze tevreden met het resultaat. Het moet natuurlijk wel in de smaak vallen en zoiets is altijd heel persoonlijk. Ze hadden ze op toen ze wegreden; wat leek dat leuk! Je wordt een ander mens met een hoed op.
 

Deze hoeden zijn gevilt uit rood en zwart naaldvilt in 3 lagen.
Eerst de bolletjesrand voorgevilt. Net als de hoed. Toen aan elkaar genaaid, voordat ik het verder heb gevilt.
De scheve hoed bestaat uit 2 stukken: het deksel en de rest. De ene kant van het vilt is zwart en de andere kant rood. In de bolletjes zie je de rode achterkant terug. De hoed is vanuit de rand naar binnen omgeflapt, waardoor het rood in de hoed naar voren komt. Het deksel heb ik er met de naaimachine opgenaaid.

De 'hoge' hoed bestaat uit 3 delen.
De strepen in het tussendeel zijn opengeknipt en staan iets open. De rand en het deksel zijn beide met de hand aan de hoed genaaid. De rand (aan de onderkant rood) heeft nog een balein, wat ik heb weggerkt met een strook vilt. Dit zorgt er voor dat de hoed mooi in model blijft.

Ik heb bij beide hoeden uiteindelijk geen versteviging gebruikt. Wel bij beiden hoedenband aan de binnenkant aangebracht.

1 opmerking:

  1. Wow, wat zijn deze mooi geworden. Kan me voorstellen dat de dames er blij mee waren

    BeantwoordenVerwijderen