dinsdag 26 februari 2013

Wolkammen in Planetarium

In de voorjaarsvakantie heb ik in het planetarium wolkamdemonstraties gegeven in de wolkammerij.

 
Eise Eisinga leefde van 1744-1828. In zijn woonkamer bouwde hij een planetarium aan het plafond om te laten zien dat planeten niet in botsing kunnen komen en dit geen einde van de aarde betekent. Ik heb grote bewondering voor deze man (en trouwens ook voor zijn vrouw: het zal je maar gebeuren dat je man zich zoiets in zijn hoofd haalt. Dan zit je 7 jaar in je huis- en slaapkamer midden in een verbouwing...)

Eise Eisinga was behalve een ster in de wis- en sterrenkunde ook goed in zijn vak. Hij was wolkammer van beroep en had achter zijn winkel de wolkammerij. Zijn knechten waren hier voornamelijk aan het wolkammen. Zelf legde hij zich voornamelijk toe op het verven van de wol. Toen ik jaren terug al eens las dat hij ook een prijs heeft behaald voor zijn verfrecepten, was mijn belangstelling voor zijn werk gewekt. Gelukkig wordt ook aan deze kant van Eise Eisinga tegenwoordig aandacht besteed.


Ik voel me dan ook zeer vereerd dat ik hier iets over mocht laten zien. Op en rond een tafel had ik o.a. verschillende soorten wol, de oude verfstoffen die Eisinga ook gebruikte, geverfde wol, een spinnewiel en toepassingen uitgestald.
Onder soms grote belangstelling kon ik laten zien hoe er wol werd (en wordt) gekamd, geverfd en gesponnen. Een goede kans ook om te laten voelen dat wol niet hoeft te prikken...
 
 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten